Motorsport

FIA WEC: A gyártók versenyét és az egyéni bajnokságot is megnyerte a Ferrari

A szezon utolsó futamán, a bahreini 8 órás versenyen elért rendkívüli eredménynek köszönhetően a Ferrari 53 évvel utolsó bajnoki címe után ismét megszerezte a gyártók világbajnoki címét a 2025-ös FIA WEC sorozatban.

Kettős győzelem született: az FIA Endurance-világbajnokság pilótáinak bajnoki címét ugyanis a gyári versenyzők — Alessandro Pier Guidi, James Calado és Antonio Giovinazzi — szerezték meg a Ferrari – AF Corse 51-es rajtszámú 499P versenyautójával, amely a futam végén negyedikként haladt át a célvonalon.

A történelmi eredmény – amelynek eléréséhez az 50-es számú tesvérautó, Antonio Fuoco, Miguel Molina és Nicklas Nielsen vezetésével elért harmadik helye is hozzájárult – három évvel azután született, hogy a Ferrari visszatért az endurance-versenyek legfelsőbb kategóriájába.

A bahreini 8 órás futamot a csapat 83-as számú AF Corse 499P versenyautója az 5. helyen zárta, amelyet a Ferrari hivatalos pilótája, Yifei Ye, Robert Kubica és Phil Hanson vezetett. Ezzel az eredménnyel a bajnokságban a Ferrari a konstruktőrök között is elsőnek bizonyult, Pier Guidi-Calado-Giovinazzi pedig az első helyet szerezte meg Ye-Kubica-Hanson hármasa előtt, Fuoco-Molina-Nielsen trió pedig a harmadik lett.

A verseny

A világbajnokság utolsó fordulójában a maranellói gyártó autói a verseny kezdetétől fogva kiemelt szerepet játszottak, köszönhetően a pilóták és a teljes csapat kiváló teljesítményének. A lenyűgöző vezetési teljesítmény és a hibátlan stratégia lehetővé tette, hogy mindhárom Ferrari folyamatosan az élmezőnyben maradjon.

Miután az eredmény már biztos volt és a Ferrari készen állt a bajnoki cím megszerzésére, Pier Guidi az utolsó szakaszban átadta a harmadik helyet csapattársának, Nielsennek, így a 50-es számú csapat állhatott fel a dobogóra, és a pilóták pontversenyében a harmadik helyen zárta a szezont.

Világbajnoki címek

A Ferrari számára ez a 24. világbajnoki cím az endurance-sorozatban, amennyiben a FIA-bajnokság 1953-as indulása óta elért összetett és kategóriagyőzelmeket is számoljuk. Ez a kilencedik olyan összetett cím, amely a Ferrari 312 P, a 499P által 2023-ban elméletben átvett stafétabotot megelőzően, az FIA gyártók világbajnokságán elért 1972-es győzelmet követi.

Ez a márka legelső összetett pilóta bajnoki címe a legfelsőbb kategóriájú endurance-versenyeken, amelyeken a Ferrari 1973-ig vett részt, egy olyan korszakban, amikor csak a gyártói bajnoki címet osztották ki. Pier Guidi és Calado – akik már több szezont is eltöltöttek a Ferrari túraautóinak volánja mögött – számára ez a negyedik pilótabajnoki cím, a 2025-ös címmel kiegészítve a 2017-es, 2021-es és 2022-es LMGTE Pro osztályú címeket.

A 2012-ben elindított FIA WEC-ben az idei siker a Ferrari nyolcadik gyártói címét jelenti – az első összetett címet – a 2012-es, 2013-as, 2014-es, 2016-os, 2017-es, 2021-es és 2022-es GT-osztályú sikerek után. A pilóták világbajnoki elsőségének száma hatra emelkedett, miután a Ferrari pilótái az LMGTE Pro osztályban 2013-ban, 2014-ben, 2017-ben, 2021-ben, 2022-ben és 2025-ben diadalmaskodtak.

A történelmi FIA WEC-eredménynek köszönhetően 17 évvel azután, hogy a Ferrari F2008 2008-ban elnyerte az F1-es konstruktőri bajnoki címet, ismét ünnepelhetnek Maranellóban. Az utolsó egyéni címet Kimi Räikkönen nyerte el 2007-ben.

Történelem

2025-ben a Ferrari megszerezte kilencedik világbajnoki címét, az 1953-as, 1954-es, 1956-os, 1957-es, 1958-as, 1960-as, 1961-es és 1972-es címek után; abban a szezonban a 312 P a naptárban szereplő 11 futamból tízen indult el, és mindet megnyerte. A gyártók világbajnoki címeinek száma – beleértve a kategóriákban elért címeket is – ezzel 24-re emelkedett, a legutóbbi 2022-ben volt (GTE gyártók).

A pilóták világbajnokságának történetében a Ferrari jelenleg hat címmel rendelkezik, beleértve a GT-kategóriában elért győzelmeket is, amelyeket mind 2012 és 2025 között szereztek.

A 2025-ös szezon

Az olasz csapat olyan sikert ünnepelhetett, amely egyből a motorsport történelmének részévé vált. Idén a Ferrari – AF Corse 499P három győzelmet (Katarban az 50-es számú csapattal, Imolában és Belgiumban az 51-es számúval), két második és három harmadik helyet, valamint három pole pozíciót (Lusailban és Imolában Pier Guidi-Calado-Giovinazzi, Spában pedig Fuoco-Molina-Nielsen) tudhat magáénak.

A dicsőséglistát tovább gazdagította a szezonnyitó lusaili 1-2-3-as eredmény (a 83-as számú 499P második lett ezen a futamon), valamint az imolai és spái kettős győzelem, beleértve az AF Corse magáncsapatának dobogós helyezéseit, amelyek azonban nem számítottak bele a világbajnokság pontjaiba.

Az AF Corse ehelyett a független csapatoknak fenntartott 2025-ös FIA Hypercar Csapatok Világkupáját nyerte meg, és Ye-Kubica-Hansonnal diadalmaskodott a Le Mans-i 24 órás versenyen.

A tabella

A Ferrari 245 ponttal végzett az első helyen; a pilóták versenyében Pier Guidi-Calado-Giovinazzi 133 ponttal állt a dobogó legtetejére, megelőzve a 177 pontos Ye-Hanson-Kubica triót, a Fuoco-Molina-Nielsen hármasa pedig 98 ponttal végzett a harmadik helyen.

Fotó és nyitókép: Ferrari